نوشته شده توسط Super User دسته: مباحث عمومی
نمایش از 09 شهریور 1393 بازدید: 5649
پرینت

مفاهیم ، رویکرد ها و اصول اخلاق حرفه ای
اخلاقیات از نظر ما می تواند به عنوان آیین نامه اصول اخلاقی که ضوابط خوب یا بد، درست یا نادرست را در انجام کاری مشخص می سازد و بدین طریق رفتار یک شخص یا گروه را هدایت می کند ، تلقی شود . هدف اخلاقیات از حیث مفهوم ، استقرار اصول رفتاری است که به افراد در انتخاب از میان شقوق مختلف عمل ، کمک می کند . رفتار اخلاقی در عمل آن چیزی است که به عنوان « خوب » و « درست » در مقابل « بد » یا « نادرست » در یک زمینه اجتماعی پذیرفته می شود .

 

قانون ارزش ها و رفتار اخلاقی
واضح است که یک جزء قانونی در رفتار و اخلاقی وجود دارد یعنی هررفتاری که اخلاقی شمرده می شود هم چنین باید در یک جامعه برخوردار از عدالت و انصاف قانونی باشد اما این به آن معنی نیست که عملی صرفاً به سبب این که غیر قانونی نیست لزوماً اخلاقی است . به عنوان مثال آیا اخلاقی است که برای انجام کاری بیش از حد لازم وقت صرف کنیم ؟ در وقت اداری تلفن های شخصی مان را بزنیم ؟ تمارض کنیم تا یک روز را بع فراغت بگذرانیم ؟ تخلف همکاران را گزارش ندهیم ؟
هیچ یک از این کارها به طور مشخص غیر قانونی نیست ، اما بسیاری از مردم یک یا چند تا از آن ها را غیر اخلاقی می دانند . در واقع ، اکثر مسائل اخلاقی وقتی پدید می آید که از افراد خواسته می شود کاری انجام دهند یا خودشان می خواهند دست به کاری بزنند که بر خلاف وجدانشان است . برای بعضی از انسان ها ، اگر عمل قانونی باشد ، آن را با اطمینان خاطر انجام می دهند .اما برای دیگران ، آزمون اخلاقی ، از قانون بودن عمل فراتر می رود و به ارزش های شخصی تسری می یابد ، یعنی باورهای اساسی و نگرش هایی که رفتار فرد را تعیین می کنند . تا آن جایی که ارزش ها رد بین انسان ها متفاوتند ، ما می توانیم تفسیرهای مختلفی را از آن چه که در یک موقعیت معین ، رفتار اخلاقی یا غیر اخلاقی شمرده می شود ، انتظار داشته باشیم .

برای دریافت کامل مقاله به فرمت pdf کلیک کنید

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

شما اینجا هستید:   خانه مقالاتمباحث عمومیاخلاق حرفه ای و آئین کارورزی