اصول و روشهای خود سازمانی و خود گردانی
همة مديران با مفاهيم مديريت و چگونگي کاربرد و نحوة استفاده از آن آشنايي دارند . دربارة تعريف مديريت نظريات متفاوتي وجود د ارد. طيف گستردة تفكر مديريت بسيار وسيع است، پيشرفت هاي علمي و تكنولوژيك قرن بيستم و ابتداي قرن بيست و يكم شامل مديريت نيز مي شود. و شايد بتوان گفت که آهنگ پيشرفت تكنيك هاي مديريت نسبت به ساير علوم سريع تر بوده است . مي دانيم که يكي از شاخصه هاي معرف مديريت بهره وري، استفادة صحيح و مطلوب از منابعِ در اختيار، به عنوان ورودي هاي سازمان است . اين منابع شامل نيروي انساني، مواد، ماشين آلات، پول، روش، تكنولوژي، اطلاعات، بازار و ... مي گردد ولي آنچه که در ميان اين عوامل به عنوان حلقه مفقوده قلمداد مي گردد، مديريت برخود يا خود ماست که غالباً به فراموشي سپرده مي شود.
ما اغلب اين بزرگ ترين و مهم ترين سرماية زندگي مان را، که همانا خودمان هستيم، به دست فراموشي سپرده و از آن غفلت آورده ايم.
اهميت مديريت بر خود بيان و اصول و روش هاي اعمال و اجراي آنكه از شناخت خود، مديريت بر خود و تحقق آرمان ها تشكيل گرديده است، توصيف گردد.
اين اصول به چهار بخش عمده تقسيم و معرفي مي گردد:
ارزش خودشناسي
چه چيز براي شما مهم است؟
انجام کارهاي مهم
اهميت نگاه وسيع تر